Time beskrivelse

Våre Gruppe treningstimer Er indelt i 4 forskjellige farge koder.

VIT

GUL

ROSA

BLÅ

RØD

TIME BESKRIVELSER


HVITE TIMER:


For mange kan det være vanskelig å holde motivasjonen oppe når man trener alene. Velger du gruppetimer vil du oppleve en instruktør som både motiverer og leder deg gjennom timen, og mange opplever at de klarer å yte mer når de trener i gruppe sammen med andre enn på egenhånd.

Samtidig får du ta del i et godt sosialt miljø når du trener på våre gruppetimer. Mange av våre medlemmer deltar på faste timer hver uke. Du blir derfor fort kjent med dem som du trener sammen med, hvis du ønsker det.

Vi kan tilby et stort utvalg av gruppetreningstimer tilpasset både inaktive, mosjonister, eldre og godt trente. De fleste gruppetimene våre består av forskjellige former for styrke- eller kondisjonstrening, eller en kombinasjon. I tillegg har vi et godt utvalg av gruppetimer med fokus på dans, koordinasjon, balanse, uttøyning og bevegelighetstrening.

På formiddagen kjører vi mange gruppetimer spesielt tilrettelagt for våre godt voksne medlemmer.

Yoga Stretch Pilates Meditasjon timene har fokus på kroppsbevissthet, indre fokus, konsentrasjon, balanse, styrke og avspenning

PILATES: Trening med stabilitet og kroppskontroll som mål. En form for styrketrening der man jobber med rolige bevegelser og pust for å styrke opp stabilitet og støtte muskulatur (korsrygg, mage og buk). Skaper lange, sterke og smidige muskler for bedre bevegelighet.Tid 30 / 60 min.

YOGALATES Pilates – Yoga her kombinerer vi yoga og pilates i en fin miks som holder kroppen din både bevegelig og sterk. Flyten fra yoga, med solhilsener, utfordrende stående posisjoner og balanseøvelser, blandes med kjerneøvelser fra pilates. Yogalates gir en god trening for hele kroppen og avsluttes med litt avspenning. Tid 60 min
 
YOGA For de som ønsker å utfordre seg selve. Tempoet er litt høyt og alternativen mer avanserte. Det er fortsatt en dynamisk yoga med god flyt, men nå og da stopper vi opp for å utforske en avansert posisjon litt ekstra. Vi jobber fortsatt med solhilsener, stående stillinger (eller asanas), balanseøvelser, utfordrende armebalansar, hofteåpnere , bakoverbøy og framøverfellninger. Fortsatt med fokus på god biomekanikk og teknikk. Tid 60 min

MEDITASJON avspenning: Å meditere regelmessige er en utmerket måte å takle det moderne samfunnets stress og jag. Gjennom meditasjon kan du lære deg å roe ned og fokusere sinnet slik at den konstante tankestrømmen med bekymringer om regninger, stress på jobben og husvasken som skulle vært gjort opphører for en stakket stund Tid 20 min

TERAPEUTISK YOGA Passer for deg som strever med å mestre livsbelastninger, langvarig stress eller psykiske vansker. Det undervises en mild og skånsom yoga. Du vil lære enkle yogaøvelser. Viktige fokus er stressregulering, kroppsbevissthet og mindfullness (oppmerksomt nærvær) uten krav til prestasjoner. Det er en avslappende og avspennende yogaform som med god tid, gir oss rom for å være tilstede i oss selv akkurat slik vi opplev...er det, slik vi opplever oss selv og livet vårt. Timene passer for alle Tid 60 min

STRETCHING: De aller fleste av oss har et behov for å forbedre leddutslag. Musklene blir ofte korte og stramme i en litt for stillesittende hverdag. Dette er god bevegelighetstrening som tøyer alle musklene, og det forebygger også skader og smerter! Avspenning er også en del av «timen», det er rolig musikk, dempet belysning og tente lys. Tid 30 min

CAPOEIRA.: Ved å trene capoeira vil du øke dine daglige evner, som styrke, fleksibilitet, balanse, koordinasjon og refleks. Det er en morsom og variert  TRENING som passer for alle! Musikk er en stor del av capoeira. I treningene vil du lære å kjenne mange afro-brasilianske instrumenter, samt får en bedre kunnskap om den rike afrobrasilianske kulturen ANBEFALES en meget artig time Tid 60 min
På den fysiske bakgrunn:
1. - En veldig god kardiovaskulær trening.
2. - En utmerket muskulær trening.
3. - Lærer selvforsvar.
På den psykologiske bakgrunnen:

1. - Selvtillit og selvsikkerhet .
2. - Utvikler selvtillit og følsomhet.
3. - Sosiale integrasjon takket gruppen ånd av aktiviteten.


ROSA TIMER:


 

Passer for alle som har trent litt gruppetrening i sal før. Koordinasjon kondisjon timer med trinn og kombinasjoner
 
STEPP STYRKE : Morsom kondisjonstime på step kasse, kombinasjoner og koordinasjon gir super trening for ben og rumpe lår her blir det mye svette og moro. Tid: 60 min.

ZUMBA Morsom og populær time inspirert av latinamerikansk musikk og dans. Herlig dans til latinske rytmer som Salsa, Merenque, Reggaton, Cumbia, Tango, Rock og mye mer. Hver sang har sin koreografi med lettlærte trinn. Moderat intensitet med  maksimal mulighet for løse hofter og humørfylt, variert bevegelse. Tid: 60 min.

BODYVIVE (Les Mills) Inspirerer deg til et sunt liv. En times BODYVIVE-trening til musikk, inneholder bevegelser, uten hopp, som får fart på pulsen og gir deg bedre kondisjon, motstandstrening som øker styrken og stabiliteten og bevegelighetsvelser som forbedrer smidigheten din. Ved og bruke VIVE-ballen og VIVE-tube styrker du kroppen samtidig som du drar nytten av en treningsøkt som aktiviserer og gir energi

BODYCOMBAT (Les Mills) er en time med masse kraft og energi! Med teknikker fra karate, taekwondo, capoeira, boksing og muay thai, utfordrer du din kondisjon og fysikk. Musikken, bevegelseskombinasjonene og gruppen gir deg en veldig kraftfull virkelighetsflukt – du lever deg inn i timen og blir en actionhelt i en time Tid 60 min


 


GULE TIMER:


Passer for alle, også for deg som ikke har trent før eller ikke har trent på en stund.
Moderat kondisjons, styrketrening med enkle trinn. 

KINESIS : Funksjonell styrketrening igjennom hele kroppen i vårt kinesisrom. Her er det fokus på stabilitet for mage og rygg samt styrkeøvelser som er relatert til dagliglivet. 30 min.
 

SPINN Nybegynner  : Moderat kondisjonstrening på sykkel hvor du lærer teknikker Tid 45

SYKKEL : Sykkeltime i moderat tempo. Tid: 45 min. / 60 min.

SYKKEL RPM(Les Mills) : "Rotasjon per minutter" Intervall basert spinningstime, basert på utendørs sykling tilsvarende 20-25 km variert terreng. Her blir du motivert gjennom et løp fylt med bakker, rette strekninger, fjelltopper og intervaller 55 min


SPINN LØYPE : Kondisjonstime med en lettere intensitet med oppsatte løyper passer for deg som ikke liker det alt for tøft               Tid: 55 - 60 min


SLYNGE : Her gjøres øvelser i slynge hvor kroppen må jobbe med å stabilisere seg. Her trenes alt fra de innerste små støttemuskler til de store. Slyngetrening bedrer stabiliteten, balansen og kan virke forebyggende på smerter og plager, samt gi en bedre funksjon i hverdagen Tid 30 /45 min.
 

ROING/ STRYKE 
Dette er en time der vi både ror på romaskin og trener styrketrening. Timen er lagt opp med fire økter på romaskinen, med styrketrening mellom roøktene. Vi bruker egen kroppsvekt, vektstang og BOSU™ ball i styrketreningsdelen. Timen passer godt for deg som ønsker effektiv og enkel trening der hovedfokus er å få mest mulig trening i løpet av 30 minutter.

 

 

 

 

 

 

 

 


RØDE TIMER


 

 

Passer for deg som er litt trent fra før. Høy intensitet enkel tøff kondisjons, styrketrening.
 
SPINN LØYPE : Kondisjonstime med høy intensitet med oppsatte løyper passer for deg med litt erfaring fra sykkel. Tid: 55 - 60 min

XPRESS SPINN : - 500 cal Effektiv og intensiv kondisjonstime. Kort oppvarming en drivende time der energinivået er høyt Tid 30 min


KINESIS Xtra : Funksjonell styrketrening igjennom hele kroppen i vårt kinesisrom. Her er det fokus på stabilitet for mage og rygg samt styrkeøvelser som er relatert til dagliglivet. 30 min.
 
XPRESS STYRKE : Styrketime som ledes av våre dyktige personlige trenere. De passer på at teknikk og utførelse er korrekt, samt tilrettelegger for alle. Utmerket for dere som har trent litt før og ønsker å ta ut det lille ekstra. Tid 30 min.
 
ORANSJE TIMER: Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet”– det er CrossFit med én setning
CROSSFIT: Wod betyr dagens økt tid 60 min. Egen oppsatt timeplan se www.crossfitmoss.no

POLE FITNESS: Denne type trening tvinger deg rett og slett til å kombinere styrke, koordinasjon, fleksibilitet og utholdenhet gjennom en rekke akrobatiske elementer. Du bruker din egen kroppsvekt og stanga som et verktøy og hjelpemiddel til å utføre øvelser som gir deg optimal trening. Dette er trening vi tilbyr til de som har gjennomgått sikkerhets kurset vårt. Timen passer for alle så vel gutter som jenter. Tid 90 Min.

BODYPUMP(Les Mills) : er styrketrening til musikk som utfordrer deg og gjør deg sterk. BODYPUMP trenes i mer enn 10 000 anlegg i over 80 land. I løpet av en time trener du alle kroppens større muskelgrupper ved hjelp av en vektstang. Med ditt eget valg av vekter inspireres og utfordres du til nå de resultater du har bestemt deg for  60 min

Body Combat (Les Mills) : Kick, slag og drivende musikk. Combat gir deg et adrenalinkick som du sent vil glemme.) 60 mi

PT SIRKEL :) Sirkeltrening m/styrke og kondisjon med våre dyktige Personlige trenere. Enkelt, effektiv  Tid 60

TABATA  er en time alle kan være med på, det er opp til deg selv hvor mye du ønsker å ha ut av timen. Tabata er effektiv, kort og intensiv intervall-trening. Tabata har intervaller på 20 sekunder etterfulgt av 10 sekunder pause. Disse intervallene skal Gjentas 8 ganger, og vil da resultere i 4 minutters trening. Hver enkel instruktør vil variere på hvilken øvelser som blir brukt. På en 50 minutters timer blir det 7 TABATA  runder TABATA  Tid 50 min  

 


BLÅ TIMER


AQUA  Her foregår alle trenings timene i oppvarmet svømmebasseng

 

ZUMBA STYRKE : Plask deg i form med dans og moro. Vi bruker vann som motstand til fengende musikk med en etterfulgt styrke del  En morsom time. tid 60 min.
 
AQUA: Skånsom, men veldig utfordrende måte å trene kroppen på i vannet. Man får bedre kondis, styrke, bevegelighet, koordinasjon og økt forbrenning. tid 60 min.
 
XTRA : Med et noe høyere tempo. Timen består av en kondisjonsdel etterfulgt av styrketrening tid 60 min.

 

VISSTE DU AT:
Å trene sammen i gruppe øker mengden av feel–good endorfiner som normalt utskilles under fysisk trening viser en ny studie. Det har lenge vært kjent at kroppen skiller ut endorfiner under fysisk trening, og at det kan skape følelser av lykke etter treningen. Disse endorfinene beskytter også mot smerte. I en studie gjort av en forskergruppe fra Oxford Universitet studerte de tolv roere etter en hard treningsøkt. Resultatene viste at de som rodde alene tålte mindre smerte enn de som trente sammen. Forskere mener at mengden av endorfiner øker av effekten av å ro sammen og at gruppen derfor en høyere smerteterskel, skriver BBC News.